•  

    Voorbereiding

    Je droomt van een eigen zaak?

    Zenito onderzoekt de haalbaarheid van je zakenidee. We adviseren je over de startvoorwaarden voor zelfstandigen. En met de StartersGPS maak je een op maat gesneden stappenplan.

    Zenito helpt je je plannen te realiseren.

    meer info
  •  

    Start

    Zet je eigen zaak of praktijk nu op

    Zenito regelt je ondernemingsnummer, je aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds en nog meer zoals een fiscaal voordelig vrij aanvullend pensioen.

    Zenito zorgt voor een vlotte opstart van je zaak.

    meer info
  •  

    Groeien

    Investeer in jouw bedrijf én personeel

    Zenito biedt oplossingen voor aanwerving en personeelsadministratie. We adviseren je over financiële steunmaatregelen. Ook voor optimalisatie van je sociale zekerheid zit je goed bij Zenito.

    Zenito ondersteunt je bij de uitbouw van je zaak.

    meer info

Interimkantoor

Je mag als interimbureau arbeidsbemiddelingsactiviteiten uitoefenen in het Vlaamse Gewest, als je hiervoor over een erkenning beschikt. Om deze erkenning te krijgen, moet je onder andere de nodige professionele ervaring kunnen voorleggen.

Printervriendelijke versie

1. Algemene vestigingsvereisten

Om een zaak te kunnen oprichten en je te vestigen als zelfstandige moet je minstens 18 jaar oud zijn. Daarenboven moet je een bewijs van bedrijfsbeheer kunnen voorleggen. Wanneer je een interimkantoor wil uitbaten heb je geen bewijs van beroepskennis nodig. Daarnaast moet je een aantal opstartformaliteiten vervullen, die vind je hier.

2. Specifieke vestigingsformaliteiten voor het opstarten van een interimkantoor

• Erkenning van het Vlaamse Gewest

Private interimbureaus mogen arbeidsbemiddelingsactiviteiten in het Vlaamse Gewest uitoefenen op voorwaarde dat ze hiervoor over een erkenning beschikken. Elk bureau dient dus te wachten tot het effectief over een erkenning beschikt alvorens de activiteiten aan te vatten. Om deze erkenning te bekomen, dien je onder andere de nodige professionele ervaring aan te tonen. Deze is voldaan wanneer je min. 5 jaar beroepservaring in de sector van het personeels- of bedrijfsbeleid kan bewijzen of je een diploma van het hoger onderwijs hebt plus ervaring in de personeels- of bedrijfsbeleid sector van min. 2 jaar kan aantonen. Ook wie of met het oog op bemiddelingsactiviteiten wil adverteren of reclame maken dient voorafgaand een erkenning te krijgen. Meer info vind je hier.

• Erkenning van het Brussels Hoofdstekelijk Gewest

Meer info vind je hier.

3. Diverse

• Wetgeving
Decreet van 13 april 1999 met betrekking tot de private arbeidsbemiddeling in het Vlaams Gewest

 

Bron: www.unizo.be